Social media już dawno przestały być jedynie dogodnym kanałem komunikacji między osobami prywatnymi. Takie portale jak Facebook czy LinkedIn stały się potężnym narzędziem marketingowym, skwapliwie wykorzystywanym przez firmy w celach promocyjnych. Co więcej, już nawet proces szukania pracy przeniósł się w dużej mierze w obszar mediów społecznościowych. Jak to wygląda w praktyce?
Rola social mediów na rynku pracy
Rosnące znaczenie social mediów na rynku pracy związane jest z szerszym zjawiskiem – przeniesieniem znacznej części procesu rekrutacyjnego do sieci. Internet jest głównym narzędziem zarówno rekruterów, jak i osób, które szukają pracy. Według badań zrealizowanych przez firmę Adecco 3/4 aktywności związanych z poszukiwaniem pracy odbywa się online.
Rekruterzy natomiast 55% czasu pracy spędzają w sieci. Osoby poszukujące zatrudnienia chętnie korzystają z social mediów do nawiązania kontaktu z potencjalnym pracodawcą. Komunikowanie się za pośrednictwem Facebooka dla wielu z nich jest po prostu wygodniejsze niż wysyłanie wiadomości e-mail. Z badań wynika, że pracodawcy szybciej odpowiadają na wiadomości przesłane za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Profile firmowe w social mediach
2/3 osób szukających pracy szuka informacji na temat interesujących je firm na Facebooku. Firmowe profile dają pewien wgląd w charakter działalności przedsiębiorstwa, stanowią coś na kształt wirtualnej wizytówki. Pozwalają zapoznać się z możliwymi ścieżkami kariery, poszczególnymi etapami procesów rekrutacyjnych i z ofertami pracy.
Bycie na bieżąco z tym, co pracodawca zamieszcza na swoim profilu, robi korzystne wrażenie na rekruterach przeprowadzających rozmowy kwalifikacyjne. Dowodzi bowiem zaangażowania kandydata i zainteresowania daną branżą. Stanowi więc nie lada atut w walce o wakujące stanowisko.
Badania rynku pracy pokazują, że social media odgrywają coraz większą rolę zarówno w poszukiwaniach rekruterów, jak i osób poszukujących zatrudnienia. Rosnące znaczenie mediów społecznościowych dało nawet początek nowej profesji – social media ninja, koncentrującej się bez reszty na posługiwaniu się nimi dla przysporzenia korzyści firmie. Warto więc korzystać z Facebooka oraz innych tego typu portali w celach zawodowych, by nie zostać w tyle za innymi.
Komentarze