Social media zmieniają rynek pracy

Social media zmieniają rynek pracy

Dawniej kandydaci ubiegający się o stanowisko w firmie zaglądali najpierw na jej stronę internetową i przeszukiwali ogłoszenia na portalach z ofertami pracy. Dziś zaczynają research od Facebooka.

Social media już dawno przestały być jedynie dogodnym kanałem komunikacji między osobami prywatnymi. Takie portale jak Facebook czy LinkedIn stały się potężnym narzędziem marketingowym, skwapliwie wykorzystywanym przez firmy w celach promocyjnych. Co więcej, już nawet proces szukania pracy przeniósł się w dużej mierze w obszar mediów społecznościowych. Jak to wygląda w praktyce?

 

Rola social mediów na rynku pracy

Rosnące znaczenie social mediów na rynku pracy związane jest z szerszym zjawiskiem – przeniesieniem znacznej części procesu rekrutacyjnego do sieci. Internet jest głównym narzędziem zarówno rekruterów, jak i osób, które szukają pracy. Według badań zrealizowanych przez firmę Adecco 3/4 aktywności związanych z poszukiwaniem pracy odbywa się online.

Rekruterzy natomiast 55% czasu pracy spędzają w sieci. Osoby poszukujące zatrudnienia chętnie korzystają z social mediów do nawiązania kontaktu z potencjalnym pracodawcą. Komunikowanie się za pośrednictwem Facebooka dla wielu z nich jest po prostu wygodniejsze niż wysyłanie wiadomości e-mail. Z badań wynika, że pracodawcy szybciej odpowiadają na wiadomości przesłane za pośrednictwem mediów społecznościowych.

 

Profile firmowe w social mediach

2/3 osób szukających pracy szuka informacji na temat interesujących je firm na Facebooku. Firmowe profile dają pewien wgląd w charakter działalności przedsiębiorstwa, stanowią coś na kształt wirtualnej wizytówki. Pozwalają zapoznać się z możliwymi ścieżkami kariery, poszczególnymi etapami procesów rekrutacyjnych i z ofertami pracy.

Bycie na bieżąco z tym, co pracodawca zamieszcza na swoim profilu, robi korzystne wrażenie na rekruterach przeprowadzających rozmowy kwalifikacyjne. Dowodzi bowiem zaangażowania kandydata i zainteresowania daną branżą. Stanowi więc nie lada atut w walce o wakujące stanowisko.

 

Badania rynku pracy pokazują, że social media odgrywają coraz większą rolę zarówno w poszukiwaniach rekruterów, jak i osób poszukujących zatrudnienia. Rosnące znaczenie mediów społecznościowych dało nawet początek nowej profesji – social media ninja, koncentrującej się bez reszty na posługiwaniu się nimi dla przysporzenia korzyści firmie. Warto więc korzystać z Facebooka oraz innych tego typu portali w celach zawodowych, by nie zostać w tyle za innymi.

 

Google+

Komentarze