Szofer czy kierowca rajdowy?
Wielbiciele motoryzacji, którzy swojej pasji nie ograniczają jedynie do oglądania wyścigów samochodowych przed ekranem telewizora czy na trybunach toru wyścigowego, poszukują praktycznej realizacji swoich zainteresowań. Jedną z możliwości na rozwijanie motoryzacyjnych zamiłowań, zwłaszcza dla fanów ekstremalnych prędkości i poszukiwaczy wyzwań, jest uczestniczenie w przejazdach sportowymi samochodami po profesjonalnie przygotowanych torach wyścigowych. Jazda Audi R8, Subaru Impreza, Ferrari Italia czy Lamborghini Gallardo z pewnością dostarczy wielu niezapomnianych wrażeń. Osoby chcące przełożyć swoje hobby na zawód mogą starać się o uzyskanie uprawnień do zostania kierowcą zawodowym. Dla osób o spokojniejszym temperamencie, które cechuje odpowiedzialność, punktualność i doskonała orientacja w terenie, idealną pracą będzie zawód szofera. Natomiast dla tych, którzy uwielbiają sporty ekstremalne o dużym poziomie ryzyka, mogą się szkolić w profesji kierowcy rajdowego. Kariera kierowcy rajdowego rozpoczyna się od wstąpienia do Automobilklubu lub klubu zrzeszonego w Polskim Związku Motorowym, a kończy się uzyskaniem międzynarodowej licencji kierowcy rajdowego stopnia „R”.
Jak zostać szoferem?
Zawód szofera jest zawodem idealnym dla osoby interesującej się motoryzacją. W Polsce, aby zostać kierowcą zawodowym, należy posiadać prawo jazdy kategorii B. Warto zdobyć również uprawnienia na prowadzenie większych samochodów (prawo jazdy kategorii C, C+E, D), gdyż zwiększy to szansę na znalezienie zatrudnienia. Chcąc zostać szoferem, należy ponadto uzyskać prawo do przewozu osób poprzez przejście kwalifikacji wstępnej. Kierowcy zawodowi zobowiązani są również do odbywania co 5 lat szkolenia okresowego, składającego się z zagadnień teoretycznych oraz badań lekarskich i psychologicznych, w celu stwierdzenia braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania zawodu. Wymagana jest tradycyjna konsultacja okulistyczna, a także badanie oceniające widzenie zmierzchowe i nocne.
Komentarze