Jak powołać do życia start-up, który odniesie rynkowy sukces?

Jak powołać do życia start-up, który odniesie rynkowy sukces?

Rynek start-upów stanowi jedną z najbardziej dynamicznych gałęzi współczesnego biznesu. Co więcej – stale się rozwija, będąc istotnym źródłem innowacyjnych rozwiązań i nowych technologii. Jak zaistnieć w tej branży i uruchomić własny projekt, będący na razie w fazie planów?

Od pomysłu do realizacji

Tak jak w każdym biznesie, tak i tu liczy się przede wszystkim pomysł. Musi być on zapełniać rynkową niszę, odpowiadać na potrzeby odbiorców, być zgodny z aktualnymi trendami i - przede wszystkim – innowacyjny. Kilkanaście lat temu takimi pomysłami były chociażby Google czy Facebook, będący dziś najbardziej wpływowymi graczami na rynku internetowym. Należy oczywiście wziąć pod uwagę, że sukces nie przyjdzie po kilku dniach od chwili uruchomieniu projektu. Jak przekonują doświadczeni start-upowi przedsiębiorcy, potrzebna jest duża dawka determinacji, umiejętność planowania strategii działań i pracowitość. W kwestii realizacji nieodzowna jest również pomoc zewnętrzna: finansowa, doradcza czy patronacka. Poniżej kilka słów o tym, gdzie można jej szukać.

 

Pomoc inwestorów

Jedną z możliwości jest bezpośredni kontakt z przedsiębiorstwami, oferującymi wsparcie finansowe dla początkujących firm. Jest to rozwiązanie o tyle warte polecenia, że pozwala zyskać patronat rozpoznawalnych na rynku marek, a przez to – być z nimi kojarzonym. Oczywiście projekt musi się najpierw spodobać – trzeba więc liczyć się z koniecznością osobistego kontaktu, prezentacji start-upu i biznesplanu wielu firmom, bez gwarancji pomocy. Z tego względu wartym rozważenia wydaje się druga opcja pomocy, znana na polskim rynku dopiero od niedawna.

 

Company builders – nowa forma wsparcia

Na Zachodzie istnieje już od kilku lat i wywodzi się z Doliny Krzemowej: prawdziwej start-upowej mekki. W Polsce jest zupełnie nową inicjatywą, reprezentowaną przez firmę To Reforge, powołaną do życia w zeszłym roku. Jej twórcami są polscy inwestorzy, działający w sektorze IT i nowych technologii: Łukasz Krasnopolski i Paweł Chodaczek. To Reforge skupia się na budowie nowych firm oraz tworzeniu dla nich dedykowanych zespołów ekspertów. Łącząc cechy programu akceleracyjnego i funduszu zalążkowego, wspiera innowacyjne biznesy z obszaru biotechnologii, finansów, edukacji, rozrywki, aplikacji mobilnych oraz zdrowia i urody. Polski company builder stawia przede wszystkim na szybkie wdrażanie projektów, udostępniając zespół najlepszych specjalistów z zakresu biznesu, marketingu, IT, obsługi klienta oraz innych gałęzi, niezbędnych dla sprawnie funkcjonującej firmy. Nie inwestuje w gotowe start-upy, lecz wybiera eksperymenty biznesowe, sprawdzając, jakie są ich szanse na międzynarodowy sukces. To świetna forma wsparcia dla początkujących przedsiębiorców, którzy nie wiedzą, jak wdrożyć w życie swój pomysł i zebrać zespół specjalistów, potrzebnych do jego uruchomienia. Dzięki To Reforge staje się to osiągalne w nieporównywalnie krótszym czasie i pozwala odpowiednio wcześniej ocenić szanse powodzenia, co jest niezwykle istotne dla nowych projektów.

 

Dotarcie do klientów

Po uruchomieniu start-upu i uzyskaniu zewnętrznego wsparcia pozostaje kwestia oczywista: pozyskanie odbiorców. Można tutaj bazować na zdobytych w toku wcześniejszych kroków kontaktach, choć nie należy się do nich ograniczać. Nieodzowne będą właściwe dla specyfiki projektu formy reklamy, uczestnictwo w ważnych eventach branżowych, udzielanie się na tematycznych stronach, blogach czy forach. Przy wszystkich tych działaniach warto pamiętać, że najważniejszym celem nie jest pokazanie produktu/usługi jako najlepszego/ej na rynku, lecz przekonanie odbiorcy o tym, że odpowiada ściśle na jego potrzeby. Taki sposób komunikacji z pewnością pomoże w osiągnięciu rynkowego sukcesu.

Google+

Komentarze