Jak przygotować dobre i skuteczne portfolio?

Jak przygotować dobre i skuteczne portfolio?

Portfolio to zbiór przykładów i próbek naszych osiągnięć zawodowych. W przypadku niektórych stanowisk jest podstawą rekrutacji, kiedy indziej może być ciekawym uzupełnieniem CV. To dobry sposób na pokazanie kompetencji i talentów.

Na wstÄ™pnie należy zaznaczyć, że portfolio nie jest zarezerwowane dla zawodów artystycznych i kreatywnych. WykorzystujÄ… je graficy, różnej maÅ›ci projektanci, fotografowie, redaktorzy, modele, rysownicy, ale nie tylko. Przedstawienie swoich dokonaÅ„ w formie portfolio przez analityka, znawcÄ™ branży HR czy szkoleniowca to bardzo ciekawy pomysÅ‚ i na pewno zostanie zauważony przez rekrutera. A o oto przecież chodzi, by nasze dokumenty aplikacyjne nie utonęły w morzu innych, przeważnie nudnych i przewidywalnych CV. Portfolio jest znakomitym narzÄ™dziem do przedstawienia przyszÅ‚emu pracodawcy swoich konkretnych osiÄ…gnięć. CzÄ™sto daje wiÄ™cej możliwoÅ›ci, niż zwykle curriculum vitae z listem motywacyjnym. Musimy je tylko dobrze wykorzystać. 


Kiedy dołączyć portfolio?

IstniejÄ… takie stanowiska i zawody, gdzie rekrutacja bez portfolio nie ma sensu. To wszelkie zawody twórcze, w których stałą pracÄ™ lub nowe zlecenie możemy zdobyć na podstawie swoich doÅ›wiadczeÅ„ – wykonanych zdjęć, przeprowadzonych kampanii reklamowych, napisanych artykułów czy zaprojektowanych stylizacji modowych. Wtedy, nawet jeÅ›li z jakichÅ› przyczyn w ogÅ‚oszeniu nie ma notki o koniecznoÅ›ci dosÅ‚ania portfolio, nie zaszkodzi mimo wszystko go przygotować. WszÄ™dzie tam, gdzie stawia siÄ™ na kreatywność, czyli w szczególnoÅ›ci w branży PR i w szeroko pojÄ™tych mediach, portfolio może zrobić bardzo dobre wrażenie. 


Zawartość portfolio

Być może mamy przygotowane w zanadrzu portfolio zÅ‚ożone z najlepszych, naszym zdaniem, prac i projektów, jakie stworzyliÅ›my w swojej karierze. Nie wysyÅ‚ajmy ich jednak na oÅ›lep. I tutaj obowiÄ…zuje taka sama zasada, jak w przypadku innych dokumentów rekrutacyjnych – dostosowujemy je do wymagaÅ„ zawartych w ogÅ‚oszeniu. JeÅ›li wiÄ™c jest w nim napisane, że firma poszukuje redaktora z pÅ‚ynnym jÄ™zykiem angielskim, dołączmy do portfolio tekst zredagowany przez nas w tym jÄ™zyku. 

Poza tym specjaliÅ›ci zalecajÄ…, aby portfolio byÅ‚o możliwie różnorodne. Copywriter powinien skompletować je z różniÄ…cych siÄ™ tematycznie, objÄ™toÅ›ciowo i stylistycznie tekstów. Specjalista od reklamy może pokazać nie tylko projekt banneru reklamowego, ale także wykonanej dla klienta broszury czy reklamÄ™ telewizyjnÄ…. 

ChcÄ…c zainteresować potencjalnego pracodawcÄ™ nie popadajmy jednak w przesadÄ™. WysyÅ‚ajÄ…c mu bardzo dużo materiałów lub przedstawiajÄ…c mu caÅ‚y swój dorobek, popeÅ‚niamy błąd. CaÅ‚ość kariery jest, po pierwsze, trudniej przedstawić w przejrzysty sposób. Rekruter musiaÅ‚by poÅ›wiÄ™cić sporo czasu, aby przyjrzeć siÄ™ wszystkim naszym pracom. Po drugie, nie warto pokazywać wszystkich swoich projektów za jednym razem, zwÅ‚aszcza że wiele z nich bÄ™dzie do siebie podobnych. Kilka próbek wystarczy. Naszym celem jest zaintrygowanie pracodawcy naszÄ… twórczoÅ›ciÄ…. Wyselekcjonowanie kilku najbardziej odpowiednich przykÅ‚adów zainteresuje i skÅ‚oni do nawiÄ…zania kontaktu. 


Na co uważać? 

WysyÅ‚ajÄ…c portfolio, musimy mieć na uwadze, że nie wszystko możemy w nim udostÄ™pnić. Ważne, poufne dane poprzedniego zleceniodawcy nie mogÄ… siÄ™ w nim znaleźć, podobnie jak przebieg projektu, jeÅ›li w jakiÅ› sposób zdradza konkurencji firmowe know-how. 

Ponadto warto zastanowić siÄ™, czy nie przytÅ‚oczymy rekrutera nadmiarem materiałów. Portfolio powinno być czytelne i wyglÄ…dać zachÄ™cajÄ…co. Liczy siÄ™ estetyka i przejrzystość, dziÄ™ki którym osoba oglÄ…dajÄ…ca aplikacjÄ™, bÄ™dzie chciaÅ‚a zapoznać siÄ™ z niÄ… do koÅ„ca. To ważne szczególnie w przypadku portfolio nieartystycznego, wewnÄ…trz którego zamiast rysunków lub projektów architektonicznych, znajdÄ… siÄ™ opisy, tabelki czy wyniki. 


Dostarczamy portfolio do zleceniodawcy

Obecnie wiÄ™kszość rekrutacji odbywa siÄ™ drogÄ… elektronicznÄ…. To wiele uÅ‚atwia podczas przygotowywania portfolio, zwÅ‚aszcza wtedy, gdy sami oferujemy usÅ‚ugi w obrÄ™bie Internetu. Próbki twórczoÅ›ci możemy wówczas przesÅ‚ać w dokumencie PDF i uzupeÅ‚nić je kilkoma linkami. JeÅ›li posiadamy wÅ‚asnÄ… stronÄ™ internetowÄ…, to oczywiÅ›cie również podajemy jej adres w wiadomoÅ›ci. Niekiedy dobrym rozwiÄ…zaniem jest też prezentacja multimedialna. 


Elżbieta Gwóźdź

Google+

Komentarze