Specjalista ds. marketingu - charakterystyka zawodu

Specjalista ds. marketingu - charakterystyka zawodu

Badania pokazują, że jest to wciąż jeden z popularniejszych zawodów wśród świeżo upieczonych absolwentów kierunków ekonomicznych. A także jeden z bardziej poszukiwanych przez ekspansywne firmy.

Bo dobry specjalista do spraw marketingu to koło zamachowe każdej firmy. Od niego zależy, na ile proponowany produkt znajdzie uznanie w oczach klienta, co w efekcie przełoży się na sprzedaż i zyski przedsiębiorstwa. Przy dużej konkurencji na rynku wybicie się ze swoją ofertą wymaga dużych nakładów pracy, pomysłowości i determinacji. Do zadań specjalisty ds. marketingu należą bowiem:

  • wdrażanie i opracowanie strategii marketingowej danej firmy,
  • opracowanie i prowadzenie kampanii medialnych, czyli kreowanie wizerunku firmy oraz jej produktów,
  • opracowywanie materiałów reklamowych oraz przygotowywanie akcji promocyjnych,
  • współpraca i wspieranie działu sprzedaży,
  • badanie rynku pod kątem atrakcyjności oferowanych produktów i usług,
  • współpraca z agencjami reklamowymi w zakresie tworzenia materiałów promocyjnych oraz analiza działań konkurencji.

Początkujący na tym stanowisku pracownicy zazwyczaj tworzą materiały promocyjne czy bazy klientów i mają bardzo ograniczony wpływ na strategię firmy. Dopiero wraz z nabytym doświadczeniem oraz pozytywną oceną ich umiejętności i cech osobowych zakres odpowiedzialności wzrasta. Idealna osoba pracująca w marketingu powinna charakteryzować się:

  • kreatywnością i nieszablonowym myśleniem,
  • konsekwencją w dążeniu do celu,
  • umiejętnością analitycznego myślenia,
  • odpornością na stres,
  • bardzo dobrą organizacją pracy,
  • elastycznością, otwartością w kontaktach, dobrą autoprezentacją.

Praca wymaga ciągłego zaangażowania, doszkalania się, badania nowych trendów oraz podejmowania wyzwań. Trzeba być zawsze o krok przed konkurencją i umieć łączyć w sobie cechy stratega, handlowca, analityka i psychologa. Potrafić spojrzeć na swoją pracę z perspektywy klienta i codziennie zadawać sobie pytanie: "dlaczego to właśnie ten produkt jest najlepszy?", a uzyskaną odpowiedź przełożyć skutecznie na język reklamy.

Pracodawcy poszukujący specjalistów ds. marketingu na pierwszym miejscu stawiają doświadczenie. Bogate portfolio, zakończone projekty, przeprowadzone z sukcesem kampanie - to liczy się w ich oczach najbardziej. Nieodzowna w tej branży znajomość języków obcych oraz obsługa komputera w zakresie tworzenia prezentacji mają ważne, lecz drugorzędne znaczenie.

Studia na kierunku "zarządzanie i marketing" oferuje dziś większość wyższych uczelni. Oczywiście różnią się one prestiżem oraz poziomem kształcenia, więc szanse absolwentów na rynku pracy są bardzo zróżnicowane. Zawsze mile widziany jest staż odbywany jeszcze w okresie nauki, gdyż świadczy on nie tylko o pewnym doświadczeniu, ale i o determinacji kandydata oraz jego wewnętrznej energii. Stażysta, asystent, specjalista, wreszcie menedżer i dyrektor - tak wygląda ścieżka kariery w większości dużych firm. I podobnie jak w większości zawodów - gwarancja sukcesu leży tylko w rękach pracownika, w jego determinacji oraz wewnętrznym uporze do ciągłego rozwijania własnych umiejętności.

Google+

Komentarze